Behandelmethoden en technieken

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een gedragstherapie die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt (Acceptance), zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment). Het doel van ACT is niet zeer het reduceren van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht.  Bij ACT wordt er veel gebruikt gemaakt van metaforen en oefeningen; men ontwikkelt zo op een ervaringsgerichte manier de verschillende ACT-vaardigheden. ACT is erkend als evidence based therapy voor de depressieve-stoornis, verschillende angststoornissen, dwangstoornis, psychose en chronische pijn. Tevens is ACT effectief gebleken bij het vergroten van het algemeen welzijn van een cliënt; er hoeft dus geen sprake te zijn van psychopathologie om baat te hebben bij deze therapievorm.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)
is effectief bij de behandeling van trauma en PTSD (posttraumatische stressstoornis). De EMDR-therapeut begeleidt je terwijl je het trauma voor de geest haalt. Je wordt gevraagd te focussen op specifieke beelden, gedachten en gevoelens. Vervolgens krijg je afleidende stimuli die van beide hersenhelften aandacht vragen. De EMDR procedure brengt doorgaans een stroom van gedachten en beelden op gang, maar soms ook gevoelens en lichamelijke sensaties. Na elke set oogbewegingen wordt je gevraagd te concentreren op de meest opvallende verandering, waarna er een nieuwe set volgt. Het volgen van de stimuli kost geheugencapaciteit. Daardoor hebben de hersenen minder ruimte voor de nare gedachten bij de traumatische ervaring. Door de EMDR-therapie krijgen de nare gedachten een andere betekenis. Langzamerhand worden de herinneringen dragelijker en minder emotioneel beladen.

Hypnotherapie wordt gebruikt voor de behandeling van fobieën, verslavingen, relatieproblemen, trauma’s, stress en burn-out. Bovendien is het zeer effectief bij het vergroten van het zelfvertrouwen en het verbeteren van de balans tussen werk en privé, waardoor een gezondere levensstijl wordt bereikt. Je denkt bij hypnose misschien aan mensen die opdracht krijgen om allerlei gekke dingen te doen terwijl ze zich daar niet bewust van zijn. Dit is het zogeheten toneelhypnose. Het gaat hier om entertainment en dit heeft niets te maken met hypnotherapie. Hypnotherapie is een trance waarbij je voortdurend zelf de controle hebt. Terwijl je in deze trance bent gebruikt de therapeut gesprekstechnieken en vaardigheden waarmee je bij je eigen onbewuste processen komt. Vanuit deze onbewuste laag kun je klachten waarbij je eigen denkproces in de weg staat verhelpen. Je leert luisteren naar je onbewuste gevoelens en overtuigingen. Hierdoor doe je nieuwe inzichten over jezelf op die je kunt toepassen in je dagelijks leven. Daarnaast kan hypnotherapie andere therapievormen te versterken. Omdat je dichter bij jezelf komt hebben de andere therapieën ook meer effect. Hypnotherapie brengt jou in een ontspannen staat waarin jij je compleet op je eigen gevoelens kunt richten. Daarnaast wordt de therapievorm gebruikt ter ondersteuning van andere vormen van psychotherapie zoals EMDR of cognitieve gedragstherapie.

Systemisch werken is een manier om inzicht te krijgen in jouw eigen plek in een systeem, welk systeem dan ook, en je verhouding met de anderen in dat systeem. Je kunt ervaren waar belemmeringen zitten en waarom je steeds opnieuw vervalt in bepaald gedrag dat je belemmert in je ontwikkeling en groei.